人文学部教員プロフィールFaculty Members Profile of Faculty of Humanities

人文学部 英米文化学科

ブシャー ジェレミ(ブシャー ジェレミ)准教授BOUCHARD Jeremie

主要
担当
科目

学士課程
Cultural Perspectives in English
最終学歴 バーミンガム大学(イギリス・バーミンガム市)大学院 英語学部 博士課程 卒業
取得学位 B.Ed.  マギール大学 教育学部 TESL(カナダ・モントリオール市)平成10年4月
M.Ed.  マックアリー大学大学院 言語学心理学部 TESOL(オーストラリア・シドニー市)平成18年7月
Ph.D.  バーミンガム大学大学院 英語学部 (イギリス・バーミンガム市) 平成28年7月
所属学会 全国語学教育学会 (JALT:Japan Association of Language Teachers)
社団法人大学英語教育学会 (JACET:The Japan Association of College English Teachers)
専門分野 異文化コニュケーション・言語ポリシー
研究
テーマ
My research is a sociological exploration of language as social phenomena emerging from the complex mediation between cultural, structural and agentive forces. Specific areas of interest include EFL education in Japanese secondary schools, language policy and planning, and the relationship between ideology and educational practice.

研究活動

研究業績
(10点以内)
著書 Agency in Language Policy and Planning: Critical Inquiries. With G.P. Glasgow. London: Routledge. (2019)
著書 Researching Agency in Language Policy and Planning. With G.P. Glasgow. London: Routledge. (2019)
著書 Native-Speakerism in Japanese Junior High Schools: A stratified look into teacher narratives (Chapter Two). In S.A. Houghton and K. Hashimoto (Eds.), Towards Post-Native-Speakerism: Dynamics and Shifts. Singapore: Springer, pp.17-40. (2018)
著書 On Language, Culture, and Controversies. Asian Englishes, 20: 268-275. (2018) https://doi.org/10.1080/13488678.2018.1449487
著書 Ideology, Agency, and Intercultural Communicative Competence: A stratified look into EFL education in Japan. Singapore: Springer. (2017)
著書 Monolingual Education in Policy Discourse and Classroom Practice: A look into Japanese junior high school EFL classrooms (Chapter Three). In P.C.L. Ng and E.F. Boucher-Yip (Eds.), Teacher Agency and Policy Response in English Language Teaching. London: Routledge, pp. 41-57. (2017)
著書 Book Review of ❝Culture and Identity through English as a Lingua Franca: Rethinking Concepts and Goals in Intercultural Communication❞, by W. Baker. Asian Englishes. (2018) https://doi.org/10.1080/13488678.2018.1475053
著書 Book Review of ❝Learning from Difference: Comparative Accounts of Multicultural Education❞, by J.L Lo Bianco and A. Bal. Current Issues in Language Planning, 18-1: 105-112. (2016)
学会発表 Agency in Language Policy and Planning: Critical Inquiries. 2nd BAAL Language Policy Forum. Sheffield Hallam University, Sheffield, U.K. 平成30年6月1日
学会発表 Japanese Secondary Schools EFL Education and ICC: Combining Language Proficiency with Language Criticality. JACET 56th International Convention, Aoyama Gakuin University, Tokyo, Japan平成29年8月31日
公的社会活動 平成27年度・28年度 「世界で活躍する人材育成推進会議」委員 学校教育局 北海道教育委員会

人文学部教員一覧へ