人文学部教員プロフィールFaculty Members Profile of Faculty of Humanities
人文学部 英米文化学科
岩田 哲(イワタ アキラ)教授IWATA Akira
主要
担当
科目
- 学士課程
- 英語音声学
- 修士課程
- 英語研究特殊講義Ⅱ
- 博士(後期)課程
- 欧米言語・思想文化論文指導特殊演習Ⅱ
最終学歴 | 2005年7月 オーストラリア国立ウーロンゴン大学大学院教育学研究科修士課程(TESOL)修了 |
---|---|
取得学位 | 学士(文学)(都留文科大学) Master of Education (M.Ed.) with Distinction in TESOL (University of Wollongong, Australia) |
所属学会 | 全国英語教育学会 (JASELE) 北海道英語教育学会 (HELES) 大学英語教育学会 (JACET) 英語授業研究学会 異文化コミュニケーション学会 (SIETAR) Asian Association of Teachers of English as a Foreign Language (Asia TEFL) British Association for Applied Linguistics (BAAL) |
専門分野 | 外国語教育 |
研究 テーマ |
第二言語読解、語彙習得 |
研究活動
研究業績 (10点以内) |
学術論文 | Effects of pair work and individual work on paired‐associate vocabulary learning in an EFL context International Journal of Applied Linguistics https://doi.org/10.1111/ijal.12610 (共著筆頭著者), 2024年 |
---|---|---|
学術論文 | Effects of random selection tests on second language vocabulary learning: a comparison with cumulative tests International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 62 https://doi.org/10.1515/iral-2023-0141 (共著), 2023年 | |
学術論文 | An Extensive Reading Program As an Educational Intervention in an EFL Classroom Reading in a Foreign Language: A refereed international online journal of issues in foreign language reading and literacy, 34(2), 208-231. (単著), 2022年 | |
学術論文 | The Effectiveness of Extensive Reading (ER) on the Development of EFL Learners’ Sight Vocabulary Size and Reading Fluency The Reading Matrix: An International Online Journal, 22(2), 74-91. (単著), 2022年 | |
学術論文 | How Can Cumulative Tests Be Applicable to Effective L2 Vocabulary Instruction? Annual Review of English Language Education in Japan, 33, 1-16. (共著), 2021年 | |
学術論文 | How Extensively Do We Need to Read to Improve EFL Reading Ability?: A Comparison of Two Different Instructional Methodologies The Reading Matrix: an International Online Journal,20(1), 66-83. (単著), 2020年 | |
学術論文 | Self-Generated Elaboration versus Traditional List Learning in Foreign Language Vocabulary Retention HELES Journal, 19, 4-19. (単著), 2020年 | |
学術論文 | Oral Output Training in EFL Context: The Effects of Task Repetition on Speech Complexity, Accuracy, and Fluency Research Bulletin of English Teaching, 16, 1-27. (単著), 2020年 | |
学術論文 | Developing Contextually Sensitive Free Writing Pedagogy: Transitioning from a Product Approach to a Process Approach The Language Teacher, 41(5), 11-16. (単著), 2017年 | |
学術論文 | Managing an EFL Free Writing Course: Students’ Perception of the Course and Their Reaction to Teacher Feedback Research Bulletin of English Teaching, 13, 57-80. (共著筆頭著者), 2017年 | |
科研費等学外資金による研究 | 2021年度~2024年度 科研費基盤研究(C)「分散学習とテスト効果を活かした語彙指導」(研究分担者) | |
2018年度~2022年度 科研費基盤研究(C)「第二言語習得研究に基づく効果的な多読プログラムモデルの開発」(研究代表者) | ||
2007年度 松下教育研究財団助成「チャンキングを用いた英語リーディングのための英文法e-learning教材の活用と実践」(研究分担者) | ||
学術賞受賞歴 | ELEC賞(財団法人 英語教育協議会) | |
第60回中村英語教育賞(開隆堂出版) | ||
公的社会活動 | 大学英語教育学会北海道支部事務局幹事(2023~) |